Persoonlijke hulpmiddelen

Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Navigatie

Navigatie
Menu de navigation
U bent hier: Home / MIJN GEMEENTE / Onderwijs / Het educatieve beleid van de gemeente / Educatief project van de gemeentescholen van Theux
Document acties

Educatief project van de gemeentescholen van Theux

Het educatieve project van de gemeente Theux, de bakermat van de rechten van de mens en de burger, is geïnspireerd op het Charter van het Officiële Onderwijs, wat betekent dat het gericht is op de responsabilisering en vorming van mensen met de volgende eigenschappen:

- tolerant, met respect voor de eigenheid en de keuzen van iedereen;
- vrij, klaar om zonder vooroordeel standpunten tegenover elkaar te plaatsen en daarbij voortdurend intellectueel eerlijk te zijn;
- open voor verandering en bereid om de mening te herzien;
- in staat om te creëren en te vernieuwen;
- met sterke competenties en bereid om deze voortdurend bij te schaven;
- met aandacht voor vrede, gulheid, maatschappelijke rechtvaardigheid en menselijke waardigheid.

voor een maatschappij die steeds democratischer en solidairder wordt

- die gericht is op de promotie van al zijn leden en zich met de verschillen verrijkt;
- die de vrijheid verdedigt, initiatief bevordert en verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelt;
- met een waakzaam oog voor de levenskwaliteit.


Door deze waarden te respecteren is de Gemeenteschool georganiseerd om alle toekomstige burgers op te leiden.
Ze is democratisch, zowel in haar ontwerp als in de praktijk, schenkt aandacht aan ieders rechten en plichten, bevordert de vrije ontwikkeling in een context van persoonlijke verrijking, tolerantie en solidariteit.

Daaruit volgt automatisch dat de gemeenteschool fundamenteel

- en volgens de aanbevelingen van de Conseil de l'Education et de la Formation bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind en erop toeziet dat zijn persoonlijke groei hand in hand gaat met het recht op een gelukkige jeugd en scholing;
- de opbouw van kennis, knowhow, welzijn organiseert door onderwijs te verschaffen dat focust op het lerende kind en op respect voor de andere;
- ervoor zorgt dat het kind aan de maatschappij deelneemt, burgerschap leert en uitoefent, door zijn integratie in de maatschappij te bevorderen en door in hem gedrag en capaciteiten te ontwikkelen zodat hij vanaf zijn prilste jeugd als actief persoon kan optreden, zich engageren en deelnemen aan de evolutie van de maatschappij waarin hij leeft.