Persoonlijke hulpmiddelen

Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Navigation

Navigation
Menu de navigation
U bent hier: Home / MIJN GEMEENTE / De gemeentediensten / Online documenten / Online documenten

Online documenten

Gemeentelijke administratieve documenten

 Via internet en de gemeentelijke website kunt u 24 uur op 24 gebruik maken van het elektronische loket ('e-loket' - 'Online documenten') om met uw computer een aantal officiële documenten aan te vragen: uittreksels uit het bevolkingsregister, burgerlijke stand, strafregister…, een adresverandering melden …. Het volstaat om u met uw kaart en een lezer op de website te registreren (momenteel zijn de 'online documenten' en registratie ook toegankelijk als u nog geen elektronische kaart of lezer hebt - vanaf 2010 zijn de kaart en dus de lezer verplicht om het 'e-loket' te kunnen gebruiken).

De 'online documenten' worden gratis afgeleverd en verzonden. U krijgt ze binnen 3 of 4 werkdagen toegestuurd op uw adres van inschrijving op de burgerlijke stand. Zo vermijdt u om te moeten wachten aan het loket, uw wagen te gebruiken en dus te vervuilen en bespaart u persoonlijk zowel tijd als geld! Door het elektronische loket te gebruiken verdient de nieuwe elektronische kaart zichzelf snel terug!

Om het gebruik van de talrijke functionaliteiten van de elektronische identiteitskaart (pop-up) te bevorderen, heeft het gemeentecollege besloten om de kaartlezer gratis te verdelen.

De elektronische identiteitskaart: voor wie, waarom?


Verbinding maken met het portaal

 Om toegang te krijgen tot uw persoonlijke webruimte, aanvragen te doen die een authentificatie bij het elektronische loket vereisen en om aanvragen te kunnen opvolgen moet de gebruiker zich eerst in het portaal authentificeren (= identificeren = verbinding maken). Daarvoor gebruikt u de link 'verbinding maken' onderaan de pagina van de website (of 'verbinding maken met het portaal' bovenaan deze pagina) De gebruiker moet dan zijn eID-kaart gebruiken (als de gebruiker zich met zijn eID-kaart in het portaal heeft geregistreerd) of zijn Gebruikersnaam coderen, en zijn Paswoord.

  Om verbinding te kunnen maken, moet u bekend zijn bij het portaal. De registratieprocedure in het portaal wordt hierna beschreven.
  Verbinding met gebruik van de eID-kaart is alleen mogelijk als de gebruiker met zijn eID-kaart geregistreerd is in het portaal.
  Bij verbindingen met de eID-kaart wordt altijd de PIN-code gevraagd.

Registreer u

 Om zich met het portaal te kunnen verbinden en toegang te krijgen tot de historiek van zijn aanvragen, en om aanvragen te doen die authentificatie bij het elektronische loket vereisen, moet de burger zich op voorhand bij het portaal registreren. Die registratie hoeft maar één keer te worden uitgevoerd, bij uw volgende bezoeken hoeft u het niet meer te doen. Daarvoor volstaat het om op de link 'Registreer u' te klikken (standaard onderaan de pagina in het linkerdeel van de footer te vinden).
 
De gebruiker moet een Gebruikersnaam en een Paswoord naar keuze coderen.  
Opgelet: de gebruiker mag geen reeds bestaande gebruikersnaam coderen. Bovendien moet het paswoord uit minstens 6 tekens bestaan.
 
In de registratieprocedure kan u eveneens de eID- kaart gebruiken om uitsluitend met deze eID- kaart toegang tot het e-loket te krijgen (zonder Gebruikersnaam/Paswoord) en de velden automatisch in te vullen met de persoonsgegevens op uw eID-kaart.
Opgelet: een eID-kaart kan slechts met één gebruikersnaam worden verbonden.
 
Alle waarden die in de registratiefase werden gecodeerd, worden na validatie van de registratie doorgezonden naar het e-loket.
De gebruiker kan zijn gegevens altijd wijzigen op de 'Mijn parameters'-pagina van het elektronische loket (eLoket). Als u zich met de eID registreerde, kunt u de verschillende velden alleen updaten door de eID opnieuw te gebruiken op de 'Mijn parameters'-pagina.

Via het tabblad 'Mijn profiel' van het e-loket kan de gebruiker zijn persoonsgegevens dus niet wijzigen.