Bevolking - Burgerlijke Stand
Bevolking, burgerlijke stand, begravingen en lijkbezorging![]() |
van maandag tot vrijdag van 8u tot 12u. op zaterdag van 9u tot 12u (van 9 tot 10u uitsluitend voor overlijdensaangiften : 's Namiddags op afspraak Maandag, woensdag en donderdag van 13:30 tot 17:00. |
Agenten
Rol
De dienst bevolking
Deze dienst is belast met het beheer van het bevolkingsregister waar alle burgers van Theux zijn ingeschreven, het beheer van de verkiezingen , rijbewijzen , het gemeentelijke strafregister, identiteitskaarten, paspoorten, militie en pensioenen. Ze kunnen er een aantal administratieve handelingen doen die hen persoonlijk betreffen: uittreksels uit het bevolkingsregister opvragen, een adreswijziging doorgeven, een identiteitskaart vragen, een paspoort, een rijbewijs, een uittreksel uit het strafregister, …
De dienst burgerlijke stand en begravingen
Administratief gezien is de burgerlijke stand het kantoor waar de akten worden opgesteld die te maken hebben met de belangrijkste gebeurtenissen uit een mensenleven (geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, overlijden, ...).
Deze dienst houdt zich eveneens bezig met het administratieve beheer van de begraafplaatsen, begravingen en lijkbezorging.
Elektronische identiteitskaarten: nieuwe wettelijke bepalingen
Ongeveer 98% van de burgers van Theux en dus Belgische onderdanen hebben hun nieuwe elektronische identiteitskaart reeds ontvangen. De FOD Binnenlandse Zaken begint dus de afgifte van de resterende kaarten via de gemeenten te organiseren.
Daarvoor hebben de minister van Binnenlandse Zaken en de federale regering op 18/01/2008 een nieuw koninklijk besluit gestemd (Belgisch Staatsblad van 28/02/2008) dat voorziet in reglementaire maatregelen die nodig zijn om de elektronische identiteitskaart tijdig en met naleving van de voorziene termijn te veralgemenen.
Meer...
Informatie
De burgers hebben de mogelijkheid om de herdruk van de codes NIP/Puk via de website van het Nationale Register te vragen.